Vovousa Festival blog

Overtone singing by Iannis Psallidakos |

25/03/2018 - Πρόγραμμα - ,
Οπτικοακουστική μελέτη του ηχοχρώματος της φωνής μας με τη βοήθεια λογισμικού φωνητικής ανάλυσης (spectrogram).
Ένα βιωματικό εργαστήρι του Γιάννη Ψαλλιδάκου για το ατομικό «διφωνικό» τραγούδι με εστίαση στις αρμονικές πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Βωβούσας. Στη διάρκεια των επτά ημερών οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν μία πρακτική, οι ρίζες της οποίας εντοπίζονται στις μουσικές παραδόσεις της Μογγολίας, του Θιβέτ και της Νότιας Αφρικής.
Ορισμός

Το overtone singing (ατομικό «διφωνικό» τραγούδι με εστίαση στις αρμονικές) είναι ένα τραγoύδι όπου ένα άτομο παράγει ένα χαρακτηριστικό φωνητικό ηχόχρωμα δύο διαφορετικών συχνοτήτων, την ίδια στιγμή.

Περιγραφή/στόχοι

Την πρακτική του overtone singing την βρίσκουμε κυρίως στις μουσικές παραδόσεις της Μογγολίας, του Θιβέτ και  της Νότιας Αφρικής. Η θεμελιώδης συχνότητα του παραγόμενου ήχου υποστηρίζεται από την δόνηση των φωνητικών χορδών, ενώ παράλληλα ένας ήχος υψηλής συχνότητας παράγεται και ενδυναμώνεται από τα αντηχεία μας. Αυτός ο ήχος (υψηλής συχνότητας) σε απόσταση αλλά και σε παράλληλη πάντα σχέση με την θεμελιώδη συχνότητα της φωνής μας, αντιστοιχεί στην εκούσια επιλογή και ενίσχυση των αρμονικών συχνοτήτων (πολλαπλάσιων πάντα της θεμελιώδους συχνότητας) από τον τραγουδιστή.

Γιατί και για ποιόν;

Η πρακτική του overtone singing μας επιτρέπει να εμβαθύνουμε την ενσυνείδητη γνώση και τον έλεγχό μας σε όλους τους φωνητικούς μηχανισμούς του σώματός μας (αναπνοή, φωνητικές χορδές, αντηχεία, άρθρωση) που καλλούνται να συνεργαστούν για την εκφορά λόγου ή/και τραγουδιού.

Η λεπτεπίλεπτη προσέγγιση στην χρήση των αντηχείων και στα όργανα φωνητικής άρθρωσης είναι αξιοσημείωτη. Τα κέρδη μιας τέτοιας άσκησης ξεπερνούν τα όρια της συγκεκριμένης πρακτικής και εμπλουτίζουν την φωνητική εκφορά στο σύνολό της (ηχόχρωμα, εκφορά, προβολή, ένταση, αντήχηση…) 

Η παραγωγή του overtone singing απαιτεί, και άρα παράλληλα καλλιεργεί, μιαν ευαίσθητη, και ποιοτική ενεργητική ακρόαση. Η ακρόαση αυτή και η ακουστική ευαισθησία είναι απαραίτητη για κάθε μουσική και φωνητική δραστηριότητα (οργανοπαίχτες, τραγουδιστές, ομιλητές, ηθοποιοί, ψάλτες, εκπαιδευτικοί…)

Πώς;

Μέσω μιας δημιουργικής προσέγγισης, μέσα από στοχευμένες και αποδοτικές ασκήσεις, απελευθερώνουμε κάθε σωματική ένταση, συνδεόμαστε με τις «ρίζες» μας, με την ανάσα και τους εσωτερικούς ρυθμούς μας, ώστε να αφήσουμε χώρο στην φωνή και στις αρμονικές μας να εκφραστούν ελεύθερα και να αντηχήσουν.

Ασκήσεις εμπνευσμένες από τη Yoga, το Qi-Gong, τον διαλογισμό και την τεχνική Alexander, έρχονται να υποστηρίξουν και να εμπλουτίσουν την φωνητική αυτή έρευνα και εμπειρία.

Τα εργαλεία (κατά κόρον βιωματικά)

– Ασκήσεις ενεργητικής ακρόασης και διέγερση αισθήσεων.
– Χαλάρωση και προετοιμασία σωματικής στάσης.
– Διαχείριση αναπνοής και κατανόηση του αναπνευστικού μας συστήματος ως αδιαίρετου συνόλου.
– Εξερεύνηση του λαρυγγικού μηχανισμού, της δομής, της λειτουργίας και των εκφραστικών του δυνατοτήτων.
– Συνειδητοποίηση του ρόλου των αντηχείων μας στον εμπλουτισμό της φωνής με αρμονικές.
– Ασκήσεις άρθρωσης, σχηματισμού ήχων και έντασης αρμονικών.
– Διαχείριση του ισοκράτη.
– Εισαγωγή στο μογγόλικο τραγούδι Khoomei.
– Οπτικοακουστική μελέτη του ηχοχρώματος της φωνής μας με τη βοήθεια λογισμικού φωνητικής ανάλυσης (spectrogram).

Ενδεικτικό πρόγραμμα

1η μέρα
– Γνωριμία της ομάδας,
– Παρουσίαση των δυνατοτήτων του overtone singing και του ιδιαίτερου χαρακτήρα του,
– Πρώτη επαφή με το φωνητικό δυναμικό και χαρακτήρα των συμμετεχόντων.
2η μέρα
– Ακουστική ανάγνωση του ηχητικού περιβάλλοντος και των αρμονικών του,
– Σωματο-φωνητική εξερεύνηση,
– Αναγνώριση των φωνητικών μηχανισμών του σώματος.
3η μέρα
– Ασκήσεις αναπνοής, ύψους φωνής, ενίσχυσης του ήχοχρώματος και άρθρωσης του ήχου,
– Έλεγχος και διαχείριση του ισοκράτη,
– Συνειδητή χρήση των αρμονικών συχνοτήτων της φωνής.
4η μέρα
– Εναλλακτικές προσσεγγίσεις για την ιδεατή εκφορά του «διφωνικού» τραγουδιού,
– Ενίσχυση των αρμονικών.
5η μέρα
– Θεωρία και οπτικοακουστική μελέτη του ηχοχρώματος της φωνής με την βοήθεια λογισμικού φωνητικής ανάλυσης.
6η μέρα
– Διδασκαλία παραδοσιακού μογγολικού τραγουδιού,
– Εστίαση στη χρήση του λάρυγγα και του φαρυγγικού αντηχείου.
7η μέρα
– Φωνητικός συλλογικός αυτοσχεδιασμός με έμφαση στις αρμονικές της φωνής, εμπνευσμένος από το φυσικό/ηχητικό μας περιβάλλον.

Ο δάσκαλος

Ο Γιάννης Ψαλλιδάκος, είναι αρχιτέκτων, φωτογράφος, …vocal artist.

Τα τελευταία χρόνια, η μουσική και πιο συγκεκριμένα η σπουδή της φωνής, κερδίζουν όλο και περισσότερο την προσοχή και το ενδιαφέρον του.

Δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και στη Γαλλία, διδάσκοντας overtone-singing και διοργανώνοντας βιωματικά σεμινάρια φωνής, κίνησης & ήχου σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες και δημιουργούς.

www.osersavoix.fr

Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης

Για τη συμμετοχή στο εργαστήριο είναι απαραίτητη η αποστολή στο workshops@vovousafestival.gr του αποδεικτικού κατάθεσης τραπέζης. Παρακαλούμε σημειώστε στο θέμα του email: Εργαστήριο OVERTONE.

Τελευταία ημερομηνία δήλωσης συμμετοχής: Δευτέρα 28 Ιουνίου 2018

Πρακτικές πληροφορίες

Πού: Βωβούσα
Πότε: Σάββατο 14.07 – Σάββατο 21.07 (εκτός Τρίτης 17.07)
Συνολική διάρκεια: 21 ώρες (3 ώρες/ ημέρα)
Τμήμα: 9 – 20 άτομα
Τιμή εργαστηρίου:€200, με την επίδειξη φοιτητικής ταυτότητας ή κάρτας ανεργίας €170.
Περιλαμβάνονται τα δίδακτρα και το μεσημεριανό φαγητό από Σάββατο 14.07 μέχρι και Σάββατο 21.07, εκτός της Τρίτης 17.07 οπότε και διοργανώνεται το Mountain Day

Στοιχεία τραπέζης

ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
STILLANDMOVING ΑΜΚΕ
Αρ. λογ.: 5049075789588
IBAN: GR9301720490005049075789588
BIC: PIRBGRAA
Τιμή εργαστηρίου: €200, Φοιτητές-Άνεργοι: €170
Αιτιολογία: Όνομα/επώνυμο – OVERTONE

Πληροφορίες μετάβασης εδώ
Πληροφορίες διαμονής εδώ
Πληροφορίες για την διοργάνωσηinfo@vovousafestival.gr

Tip: Για τους δραστήριους φεστιβαλιστές που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν σε περισσότερα από ένα εργαστήρια, το συνολικό κόστος συμμετοχής διαμορφώνεται με έκπτωση 40% στο εργαστήριο #2, στα €320 

#πάρτε_τα_βουνά_προσωπικά